Zarządzanie konfliktami w miejscu pracy

Wykonywanie obowiązków zawodowych w odpowiednich warunkach jest bardzo ważne. Co, jeśli występują konflikty w zespole? Jak postąpić? Czy warto angażować w spory przełożonych?

Zarządzanie konfliktami w miejscu pracy
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 26 kwietnia 2024

Co powoduje konflikty w pracy?

Konflikty w miejscu pracy są zjawiskiem powszechnym. Na ich powstawanie mogą wpływać różne czynniki, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jednym z głównych powodów prowadzących do nieporozumień jest różnorodność w osobowościach i stylach pracy pracowników. Ludzie mają różne sposoby podejścia do pracy, preferencje oraz sposoby komunikacji, co czasem może prowadzić do napięć i kłótni.

Brak jasnych zasad i oczekiwań również może być przyczyną konfliktów w miejscu pracy. Gdy pracownicy nie są pewni, czego się od nich oczekuje — mogą występować niejasności. Także konkurencja, zwłaszcza gdy chodzi o awanse, może również wywoływać spory między pracownikami, zwłaszcza gdy chodzi o wysokie stanowiska. Mogą też wystąpić, gdy zasoby (materiał, czas) są ograniczone lub nierówno podzielone.

Nieefektywna komunikacja również odgrywa istotną rolę w powstawaniu konfliktów. Niekompletne lub niejasne komunikaty mogą wywoływać niedomówienia. Również różnice w wartościach, przekonaniach i kulturach nie mają pozytywnego wpływu na relacje między pracownikami, zwłaszcza gdy brak jest wzajemnego zrozumienia i akceptacji. Nadmierna kontrola lub brak kontroli ze strony przełożonych mogą prowadzić do napięć w pracy. Pracownicy mogą odczuwać frustrację i niezadowolenie z powodu nadmiernego sprawdzania lub braku decyzyjności w prostych sprawach i możliwości samodzielnego wykonywania obowiązków. Nierówności i dyskryminacja w miejscu pracy również mogą prowadzić do konfliktów między pracownikami, zwłaszcza gdy pojawiają się uczucia niesprawiedliwości i braku równości.

Konflikty w miejscu pracy. Jak można je rozwiązać?Konflikty w miejscu pracy. Jak można je rozwiązać? Małgorzata Łaziuk

Wysoki poziom stresu i napięcia może być kolejną, bardzo ważną przyczyną kłopotów w pracy. Pracownicy, którzy czują się przeciążeni lub są narażeni na stresujące sytuacje, mogą być bardziej podatni na konflikty i napięcia w relacjach, nie tylko z bliskimi, ale również zawodowe.

Wszystkie te czynniki mogą mieć negatywne konsekwencje dla efektywności pracy, morale pracowników oraz atmosfery w zespole. Dlatego też ważne jest, aby zarządzać konfliktami w sposób konstruktywny i skuteczny, aby minimalizować ich negatywne skutki i promować harmonijne relacje między pracownikami.

Jak odpowiednio nimi zarządzać?

Efektywne działania w kierunku rozwiązania kłopotów w pracy jest niezbędne dla utrzymania harmonii i wydajności. Konflikty są nieuniknione, ale umiejętne ich rozwiązywanie może przynieść pozytywne rezultaty dla organizacji. Posiadanie solidnych umiejętności w radzeniu sobie z problemami może promować lepsze relacje między pracownikami oraz wspierać wydajność i satysfakcję zawodową. Co pozwala na odpowiednie rozwiązywanie i zarządzanie konfliktami?

  • Zrozumienie przyczyn: Należy przeprowadzić analizę sytuacji, aby zidentyfikować główne źródła kłopotów, czy to różnice w osobowościach, brak jasnych zasad, czy inne czynniki;
  • Otwarta i uczciwa komunikacja: Ważne jest, aby zapewnić otwartą i uczciwą komunikację między stronami konfliktu. Każda strona powinna mieć możliwość wyrażenia swoich obaw, potrzeb i perspektyw, a także wysłuchania punktu widzenia drugiej strony;
  • Rozwiązywanie problemów: Trzeba skupić się na działaniu i rozwiązywaniu problemów, a nie na poszukiwaniu winnych. W tym celu można poszukać konstruktywnych rozwiązań, które zaspokoją potrzeby obu stron konfliktu, a także wykorzystać techniki negocjacyjne;
  • Empatia i zrozumienie: Ważne jest, aby okazać empatię i zrozumienie wobec uczuć i potrzeb drugiej strony. Warto wczuć się w sytuację z różnych perspektyw i być gotowym do kompromisów;
  • Mediacja: W niektórych przypadkach konfliktów może być konieczne skorzystanie z usług mediatora, który pomoże w negocjacjach i pomostem między stronami.  Może być to skuteczny sposób na znalezienie rozwiązania, które satysfakcjonuje obie strony;
  • Budowanie zaufania: Praca nad budowaniem zaufania między stronami konfliktu może pomóc w złagodzeniu napięć i promowaniu konstruktywnych relacji;
  • Monitorowanie sytuacji: Ważne jest, aby monitorować sytuację po rozwiązaniu konfliktu, aby upewnić się, że podjęte działania są skuteczne, nie powracają stare problemy.

Poprzez stosowanie tych strategii można skutecznie zarządzać konfliktami w miejscu pracy i przyczynić się do utrzymania harmonijnych relacji oraz efektywnej współpracy między pracownikami.

Jaka jest rola przełożonych?

W pracy zespołowej konflikty są nieuniknione. W takich sytuacjach rola przełożonych jest bardzo ważna. Wiedza, jak zachować się w przypadku kłopotów z kontaktami w zespole  oraz o sposobach informowania o nich może mieć znaczący wpływ na efektywność działań i atmosferę w zespole.

Przełożeni powinni wykazywać się profesjonalizmem, zachowując obiektywizm i równość wobec pracowników. To ważne, aby uniknąć faworyzowania jednej strony, co mogłoby podkopać zaufanie w zespole. Aktywne uczestnictwo w rozwiązywaniu konfliktów czasem jest potrzebne. Osoby niezaangażowane osobiście w konflikt mogą organizować mediacje, prowadzić rozmowy pojednawcze, udzielać wsparcia i doradztwa.

Spory z zakresu prawa pracy i sposoby ich rozstrzyganiaSpory z zakresu prawa pracy i sposoby ich rozstrzyganiaKatarzyna Leszczak

Potrzebne jest działanie zgodnie z zasadami i procedurami firmy, przestrzeganie polityki firmy w tym zakresie. Zachowanie dyskrecji w przypadku konfliktów osobistych lub wrażliwych jest niezbędne. Przełożeni powinni być otwarci na komunikację, gotowi wysłuchać pracowników i zrozumieć ich perspektywę.

Decyzja o informowaniu przełożonych o konflikcie powinna zależeć od jego charakteru i skali. W niektórych przypadkach, gdy spór jest poważny i nie można go rozwiązać na poziomie zespołu, interwencja przełożonych może być konieczna. Jednakże, w innych sytuacjach pracownicy mogą być w stanie samodzielnie rozwiązać konflikt, bez konieczności zaangażowania innych osób.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!